Triggerpointtherapie

Onderzoek

We zijn onze voet verkeerd gaan gebruiken. Hoe je nu loopt, zet je voet voor voet naar voren en strekt je been zich geheel uit, waarna de voet zich ‘afwikkelt’ vanaf de hak. Met deze manier van afwikkelen beweegt ook de rest van je lijf mee. Je onderbenen, knieën, bovenbenen, heupen en bekken, en uiteindelijk ook de rest van je lichaam. Deze aangeleerde manier van afwikkelen in combinatie met onze schoenen zorgt voor triggerpoint vorming in diverse spieren in het onderbeen

Door deze overbelasting en het stilzetten van de voetspieren ontstaat er overpronatie (naar binnenrollen enkel) & oversupinatie (naar buitenrollen enkel) van de enkel.

  • Overpronatie veroorzaakt een kettingreactie in het been, de knie en de heup.
  • Oversupinatie veroorzaakt met name overbelasting in het onderbeen.


Klachten

Ook triggerpoints kunnen de houding belemmeren en verderop klachten geven. Bijvoorbeeld – wat vaak voorkomt – pijn in de onderrug, en ook – in zeldzame gevallen – problemen in de kaak. Bij deze klachten worden bij lichamelijk onderzoek met name triggerpoints gevonden in de musculus soleus, ofwel de scholspier. Dit is een brede, platte spier, die in de oppervlakkige laag aan de achterkant van het scheen- en kuitbeen zit.

Bij één of meerdere triggerpoints in de scholspier kun je primaire pijn ervaren in (van beneden naar boven): de hiel, de achillespees, de kuit, de knieholte, het stuitje en minder vaak voorkomend in de kaak.

De scholspier wordt overigens ook wel eens het tweede hart genoemd. Waarom? Omdat deze spier een pompfunctie heeft en helpt om het bloed vanuit het been weer omhoog te pompen. Door het verkeerd afrollen vanaf de hak en heb je triggerpoints in deze spier, dan vermindert de pompfunctie en kun je daardoor duizeligheid voelen. Herken dit als klacht? Dan heb je een grote kans dat er triggerpoints vorming in de scholspier is.

Natuurlijk kan het voorkomen dat door een probleem in de voet, de enkel of het onderbeen de scholspier wordt overbelast waardoor hier triggerpoints ontstaan. In dat geval kunnen er uiteenlopende klachten ontstaan – tot in de kaak! – en is het belangrijk om zowel de triggerpoints in het been als het probleem in de voet aan te pakken,

Resultaat

We zien dat als de triggerpoint zelfbehandeling en de voetbewegingen zorgvuldig en iedere dag gedaan worden, de triggerpoints elimineren en de voetbogen zich gaan herstellen. Als de spieren en pezen hersteld zijn, ga je ook weer natuurlijk lopen. Je klachten nemen af of verdwijnen. Met de behandeling willen we bereiken dat de drie voetbogen zich herstellen, de voorvoet soepel en bewegelijk is, voet- en enkelspieren sterker worden, de spieren van de onder- en bovenbenen op juiste lengte zijn en dat je op een natuurlijke manier loopt.  Kortom: dat je zo snel en efficiënt mogelijk van je klachten af komt.