opgezette voeten

Opgezette voeten en enkels

KOM IN BEWEGING

Bij warm weer komt het veel voor: opgezwollen, opgezette voeten en enkels. Door de warmte zetten je bloedvaten uit, waardoor er meer vocht door de aderwand kan ‘lekken’. Doordat wij zijn gaan afwikkelen is ons tweede hart stilgezet. Ons tweede hart wordt optimaal gebruikt wanneer we onderstaande gaan toepassen.

Voetje voor voetje

Door één been voor het andere te zetten en je voet te flexen helpen je
kuitspieren op een natuurlijke wijze de doorbloeding en vochtafdrijving
in je benen te bevorderen. Dus niet afwikkelen zoals wij allemaal geleerd hebben.

Hoe doe je dat?

Loop op je bloten voeten achteruit en voel goed hoe je dat doet. Dat zelfde doe je nu vooruit. Dat is niet makkelijk, we zijn zo gewend geraakt aan afwikkelen zelfs de schoenen zijn daarop aangepast. Je kan deze manier van bewegen het beste zonde schoenen aan doen.

Dit is verreweg de snelste manier om van dikke enkels af te komen.

Ander uitleg en oplossingen zijn:

Als de temperatuur op loopt, gaan de bloedvaten wijder open staan en ´lekt´ het bloed in het omliggende weefsel. Dit is een normale reactie het lichaam wil zichzelf gaan koelen. Maar als het lichaam oververhit raakt, krijgt het problemen het bloed terug te brengen van de uiteinden naar het hart – en blijft het in de benen en in het bijzonder de voeten zitten.

Vliegen, lang zitten en zwangerschap kunnen ook gezwollen benen en voeten veroorzaken. Zomerschoenen en oncomfortabele sandalen helpen er ook niet bepaald bij – iets waar je waarschijnlijk al pijnlijk bewust van bent.

Gelukkig zijn er wat huis-tuin-en-keuken manieren om voor verlichting te zorgen deze zomer.
Met de volgende drie tips, kun je je het in ieder geval proberen te verminderen!

  • Voetenbadje met munt!
    Dit kan een effectieve methode voor het tegengaan van gezwollen voeten is om ze in 3 minuten in koud water te laten weken, en daarna in warm water te laten rusten. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je verschil zult zien. Door wat muntblaadjes aan het voetenbad toe te voegen kan het effect verstrekt worden. Er wordt gezegd dat deze muntblaadjes de bloedsomloop stimuleren. Vul het voeten bad altijd tot boven de enkels en zet de voeten aan tot bewegen. Dit kan d.m.v. een grote spons in het water te doen en daarmee te gaan spelen.

 

  • Appel cider azijn
    Appel cider azijn is rijk in kalium en helpt bij opgezwollen benen en voeten. Het kalium in de azijn ondersteunt de cellen en brengt de vochtbalans in de benen weer op orde. Mix appel cider azijn met ongeveer 200 ml water en een gelijk deel aan azijn. Dep een handdoek in de mix en wikkel deze om je voeten. Laat het 30 minuten z´n werk doen.

 

  • Tijdelijk kalium te kort
    Kalium is een mineraal dat samen met chloride en natrium betrokken is bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Kalium heeft daarbij een gunstig effect op de bloeddruk omdat het bloeddruk verhogende effect van natrium tegenwerkt.
    Kalium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Het zit vooral in groente, fruit zoals bananen, aardappelen, vlees, vis, noten.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.