Zijn ze te voorkomen?

Als de kleppen van de aderen in je benen niet goed sluiten, krijg je door veel zitten of staan spataderen. Dit kan pijnlijk zijn en cosmetisch gezien worden de kronkelende en knobbelende blauwpaarse aderen vaak als lelijk beschouwd.Spataderen zijn verwijde aders, waarbij door de niet goed sluitende kleppen bloed terugstroomt de vaten in. Een probleem waar je gevoelig voor kan zijn en dat deels te voorkomen is.

Kuitspier = tweede hart

Door de jaren heen zijn wij verleerd hoe we onze voeten moeten afwikkelen. Onze voetbewegingen zijn te klein geworden en de kuitspier wordt daardoor nauwelijks gebruikt.
De kuitspier wordt gezien als je tweede hart, die ervoor zorgt dat bloed van je benen naar je hart gepompt wordt en is dus heel belangrijk voor de circulatie van het bloed.

Maar waarom spelen de kuiten ogenschijnlijk zo’n grote rol in het wel of niet krijgen van spataderen een hartinfarct? De kuiten spelen een belangrijke rol in het terugpompen van bloed richting het hart. Deze functie van de kuiten wordt ook wel de spierpomp genoemd. Als je veel loopt, wandelt, of fietst dan helpen je kuiten om bloed richting het hart te krijgen. Op het moment dat je kuitspieren samentrekken, persen ze bloed richting het hart. Omdat bloed vanuit je benen tegen de zwaartekracht richting het hart moet worden gepompt, kunnen de kuiten een helpende hand bieden bij de bloedsomloop. Om deze reden worden je kuiten ook wel je tweede hart genoemd. Beweeg je echter weinig, dan wordt je tweede hart niet aangesproken en moet je echte hart; die vuistgrote holle spier in je borstkas, harder werken om bloed rond te pompen. Op den duur kan je echte hart overbelast raken. Zo is de theorie.

En omdat kuiten die vaak aan het werk worden gezet vaak (maar niet altijd) groter worden, ontstaat er een mooie relatie tussen kuitomvang en het risico op het krijgen van een hartinfarct en spataderen.

Erger voorkomen

Ben je belast met slechte kleppen, dan zijn spataderen niet te voorkomen. RC.voetenwerk is niet dé oplossing, maar kan er wel voor zorgen dat het niet erger wordt. Je leert hierbij hoe je je voeten moet afwikkelen, zodat je kuitspieren weer aan het werk gezet worden. Zoals het bedoeld is. Wanneer de kuitspieren weer als vanouds meewerken, hebben de kleppen het minder zwaar.

In landen waar men dagelijks op blote voeten loopt, kent men het fenomeen spataderen helemaal niet.

Het wordt tijd dat we onze voeten en kuitspieren weer aan het werk zetten!

Voor vragen gebruik onderstaande formulier.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Cookies op onze website We plaatsen verschillende soorten cookies op onze website. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden. Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat je feedback kan geven over je gebruikerservaring, YouTube video’s kan bekijken en zodat je relevante Consumentenbond aanbiedingen kan zien op andere websites. Met deze cookies kunnen advertentienetwerken je internetgedrag volgen. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer over cookies.

Sluiten