Blotevoetenwandeling

Fitness, blessure en hardloopschoenen

In Australiƫ begint het trainen op blote voeten populair te worden, zeker bij de jongeren onder de 35 jaar. Je ziet daar meer fitness-fanaten hun fitness schoenen thuis laten en de trainingen op blote voeten doen.
Een bijkomend voordeel is, dat ze daar een duidelijke afname van chronische blessureleed zien.

Voordelen van fitness op blote voeten

Niet meer ingesnoerd zitten in schoeisel.

  • Daarmee gaan er weer vele kleine spiertjes aan het werk, die in een schoen niet meer gewend zijn iets te doen.
  • Het verbetert de stabiliteit van je enkels en voeten.
  • Zonder kunstmatige demping van schoenen, wordt er weer een beroep gedaan op de essentiĆ«le kracht en veerkracht van de voetboog. Training maakt soepeler en sterker.
  • Door beter gebruik te maken van je kleine voetspieren, worden je kuitspieren actiever, waardoor de pompfunctie in de benen verbetert. Dit heeft positieve invloed op de lymfestroom en op het afvoeren van melkzuur en afvalstoffen.

Het trainen van de voetspieren staat in Nederland nog niet op het lijstje van de te trainen spieren. Wat ons betreft komt dat bovenaan te staan, omdat wij er van overtuigd zijn dat een topvorm-voet van belang is voor een topvorm-lichaam !

Beperkingen in de voet geeft verstoring verderop in de bewegingen in het lichaam. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in knie- en heupklachten.

Ons advies:
Zorg ook voor soepele en stabiele voeten en enkels, wanneer je je lijf traint.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.