Waarvoor Waarom Waarmee doen we proprioceptietraining.

Met proprioceptietraining verscherp je de zintuiglijke waarneming, train je je evenwicht en verbeter je je reactievermogen. De bestaande methode die bedoeld is om blessures te voorkomen en prestaties te verbeteren werkt helaas niet meer. 

Hier zou veel meer aandacht voor moeten komen. Onze huidige schoenen zijn zo goed dat alle waarneming vanuit de voeten uit is gezet. De voet neemt de gehele dag een vlakke en zachte ondergrond waar. 

Door dit is ons proprioceptie systeem niet meer instaat adequaat te reageren met als gevolg blessure leed en een moeizamer herstel. Dit is niet de enige oorzaak ook de maatschappij waarin we ons niet bewegen heeft zo zijn negatieve invloed op onze waarneming. 

We zitten met onze koppies in het zand inplaats van met onze voeten!

Waarom proprioceptietraining

  • Proprioceptie is een onderdeel van het sensorimotorische systeem. Een belangrijk onderdeel en werkt via de kleine lichaamsreceptoren Deze lichaamsreceptoren bevinden zich in:
  • Spieren
  • Gewrichten
  • Pezen
  • Banden
  • Bindweefsel (fascia)

 

Een goede proprioceptieve waarneming, ook wel dieptegevoeligheid genoemd, is de voorwaarde om je lichaam automatisch, dus onbewust, te kunnen aansturen.

Je kunt zo direct reageren op veranderingen van buitenaf: als je struikelt, helpt je proprioceptieve systeem je om je evenwicht te herstellen en een val te voorkomen. Niet alleen is dit nodig voor ballans maar ook voor het aansturen van de juiste spieren om de voetstand te corrigeren en om alle kleine dieper liggende kleine spieren aan te sturen.

Waarmee?

Het trainen van je proprioceptieve systeem is ook belangrijk als je voetklachten hebt opgelopen. Maar ook bekken, heup en wervelkolom problemen zijn niet ongewoon.

Proprioceptieve stimulans bewegingen zijn nu ook bij een Voeten.werk traject een belangrijk onderdeel geworden. De door ons zelf ontwikkelde proprioceptieve activerende bewegingen ondersteunen je bij het natuurlijk en soepel bewegen van je lichaam. Je kunt je diepe spieren versterken en efficiënter inzetten om meer stabiliteit vanuit jou fundament te genereren. 

Als je regelmatig proprioceptieve bewegingen doet, kun je van de volgende voordelen profiteren.

Fysiek:

  • Overpronatie voorkomen
  • Verbeterde coördinatie
  • Verbeterde stabiliteit (bijvoorbeeld van je enkel- knie-, heupgewrichten en wervelkolom)
  • Verbeterde balans
  • Versterking van je diepe spieren
  • Verhoogd reactievermogen
  • Minder houdingsklachten en spanning
  • Verbeterde stapzekerheid
  • Minder risico op vallen en blessures
  • Verbeterde mobiliteit
  • Snellere genezing na een blessure
  • Zelfs incontinentie kan hierdoor zijn ontstaan

Mentaal:

Proprioceptieve  bewegingen hebben direct invloed op onderstaande.

  1. ADHD
  2. Autisme
  3. HsP
  4. Burnout
  5. Overprikkeld
  6. Stress 

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Cookies op onze website We plaatsen verschillende soorten cookies op onze website. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden. Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat je feedback kan geven over je gebruikerservaring, YouTube video’s kan bekijken en zodat je relevante Consumentenbond aanbiedingen kan zien op andere websites. Met deze cookies kunnen advertentienetwerken je internetgedrag volgen. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer over cookies.

Sluiten