Bewustzijn
Bewust wandelen, Vitaliteit wandelen EN Mindful wandelen zijn moderne woorden voor bewust zijn van je eigen beweging.

Bewust bewegen zou voor iedereen vanzelfsprekend moet zijn. Helaas zijn we dit kwijtgeraakt. We leven met een tweedimensionale blik (alleen vooruit denken en niet meer in het nu kunnen zijn). Tijdens het bewegen leren we weer in contact te komen met onze voeten en de ademhaling. Door ons hiervan bewust te zijn, worden ook onze zintuigen weer geactiveerd. Je merkt dat je beter gaat luisteren, voelen en ruiken, en je kijkt weer om je heen.

Het verschil tussen twee- en driedimensionale beweging!

Simpel uitgelegd maken wij hier in het westen geen optimaal gebruik meer van onze gewrichten. wandelbewustWe buigen onze knieën en ellebogen bijna niet meer of op een verkeerde manier. Het enkelgewricht wordt door het dragen van schoenen ook niet optimaal gebruikt. Wanneer je het driedimensionale toepast, komt er rust, zowel fysiek als mentaal. Tijdens het bewust wandelen leg ik uit hoe je het driedimensionaal bewegen in het dagelijkse leven kunt toepassen.

 

Stress en bewegen
Hoe bewegen we de stress uit het lichaam en geest in de praktijk?

Tijdens het bewegen ervaar je hoe geweldig het eigenlijk is dat je kunt lopen. Het is een prachtig staaltje evenwichtskunst, het steeds weer overbrengen van ons lichaamsgewicht van de ene voet op de andere. Hoe eenvoudig het nu ook lijkt, als 1-jarige kostte het heel wat moeite die techniek onder de knie te krijgen. Dit leerproces was ook nodig om later goed in balans te gaan bewegen.

We nemen het wonder van lopen vaak aan als iets dat ons gegeven is. Dat er gewoon voor ons is. Soms doen we ook ons best om zo min mogelijk te bewegen. We kiezen vaak voor het gemak en nemen de auto, of de lift in plaats van de trap. Jammer, want bewegen is - mits goed uitgevoerd - een kunstvorm op zich. Het herinnert ons aan eenvoudiger tijden, toen het leven misschien wat minder ingewikkeld was. Het helpt ons te vertragen en aansluiting te vinden bij de natuurlijke snelheid van ons lichaam.

Bewust bewegen
Met bewust bewegen concentreer je je op het bewegen zelf.

Je neemt elke stap voor wat het is en je bent er volledig bij met je aandacht. Dit betekent dat je gaat voelen hoe het is om te bewegen. Je ervaart beweging in voeten, knieën, benen, heupen en je houding zelf. Van moment tot moment, elke stap opnieuw, zonder doel en zonder iets te willen bereiken.

We leren weer hoe het is om van af de voorvoet af te wikkelen; dit is een natuurlijke loop die we in de loop der jaren zijn verleerd.

Door het bewegen met aandacht te oefenen, kan er een gevoel van kalmte en rust ontstaan. In het begin kan dit best lastig zijn. Onze immer bezige geest kan het namelijk snel zat worden en zal ons tot meer spanning willen verleiden.

Ik nodig u uit om mee te doen met deze bewust bewegen workshop in groepsverband. Uit ervaring weet ik dat in groepsverband bewust bewegen altijd iets positiefs oplevert.

 

We stimuleren elkaar!

Het is de eenvoud en de toepasbaarheid van bewust bewegen die mij zo aanspreekt (In welk tempo ook). Het stelt ons in staat de haast uit ons lijf en hoofd te halen en bewust te zijn van de wonderlijke wereld om ons heen. Ook de ademhaling wordt rustiger met als gevolg dat je beter met je huidige energie om kan gaan.

Probeer het eens. Je zult versteld staan van wat het met je doet!