Oorzaak

Belangrijke spier bij chronische hyperventilatie

De Psoas is de spier die het bovenlichaam met het onderlichaam verbindt.
Hij begint zo ongeveer rond je taille en gaat door je bekken heen naar de binnenkant van je bovenbeen.
Hij stelt stelt hij je in staat om je heupen te kunnen buigen, je romp voorover te buigen en je benen op te tillen. (wij strekken onze benen)
Een erg belangrijke spier dus, die centraal staat voor heel wat bewegingen. Dus ook bij het ademen en dus bij chronische hyperventilatie.

Psoas trekt samen bij gevaar

  • Als er een gevaarlijke situatie is, dan “verstrak” je.
  • Je ademhaling wordt oppervlakkiger en versnelt. (mondademen tot gevolg)
  • Je hart gaat sneller kloppen.
  • Het brein stuurt een signaal en het lichaam maakt cortisol aan. (Continue dus chronisch vlucht en vecht)

Het zitten is het nieuwe roken

In ons huidige bestaan zitten we een groot deel van de dag.
De Psoas is altijd in een “verkorte” houding. (blokkade middenrif)

 

 

Gevolgen

Mondademen

Dit ontstaat vaak zonder dat je dit zelf door hebt, doordat er een tekort aan lucht(zuurstof) wordt ervaren (kortademigheid) of omdat je moeilijk door de neus kan ademen tijdens of na een periode van neusverkoudheid. Het lichaam compenseert deze kortademigheidsklachten op de verkeerde manier, waardoor het mondademen steeds meer een verkeerde gewoonte gaat worden.

Wanneer we chronisch hyperventileren (mond ademen) dan ligt de tong los in de mond. De tongspier spanning zal afnemen waardoor het gehele spierstelsel van verhemelte en huig ook verslappen. Dit alles zorgt ervoor dat allemaal nog kritischer wordt. Snurken en versnelde ademhaling tijdens slapen.

Je ziet dat wanneer we chronisch hyperventileren de koolzuurgas spanning in ons bloed zal afnemen. Het ademcentrum dat in onze hersenstam zorgt er voor dat dit op een gewenste waarde blijft. Echter bij chronische hyperventilatie is niveau van co2 lager dan dat goed voor ons is. Probleem is dat hij het foute als normaal is gaan zien.

 

Wat te doen

Ademwerk methode

  1. Met deze methode gaan we er voor zorgen dat alles wat er ontregeld is of niet goed beweegt weer op de juiste manier gaat functioneren. We starten met bewustwording van ons ademen en bewegen. Dit is voor mij het belangrijkste deel om je zelf te kunnen genezen van chronische hyperventilatie. (d.v.m. voeten- en ademwerk methode)
  2. Ons ademcentrum weer een hogere co2 niveau laten accepteren. (d.m.v. vermindert ademen)
  3. Trainen van de interne mond en tongspieren

Herstellen

De totale tijdsduur waarin het lichaam zal herstellen is voor iedereen anders, afhankelijk van de ernst en duur van de bestaande klachten. Het is echter wel zo dat dit herstel van de adempatroon al vlot merkbaar is. Om de ademtherapie te doen slagen, ga je vanaf de tweede fase dagelijks actief met de training aan de slag. Dit vereist een bepaalde routine, maar de oefeningen zijn gemakkelijk toepasbaar en vragen niet veel tijd.

Stapsgewijs

Door stapsgewijs de gelleerde fase van de methode te doorlopen, werken we aan het fysieke en mentale herstel van je lichaam. Hierbij nemen wij het ontregelde beweging en adempatroon als uitgangspunt. Op basis van dit gegeven heb ik de ademwerk methode ontwikkeld.

Algemen informatie
  • Verdeeld over een periode van ongeveer een half jaar zullen er 3 bijeenkomsten van 3 uur worden aangeboden. De sessies zullen verspreid in tijd plaatsvinden. Data zijn vooraf al bekend.
  • Ik geef deze ademwerk methode in kleine groepen van max 6 personen. Dit om het interactief te kunnen geven we kunnen ook van elkaar leren.
  • De locatie is in de studio in Ede en zal op de zaterdag gegeven worden.
  • Kosten zijn €350 dat incl. syllabi, oefenmaterialen en koffie en thee water (lunch dient u zelf mee te nemen.
  • Les tijden 11.00 t/m 14.30