Hoe zie ik dit

Wat is hielspoor of pijn in je hak?

Alle klachten die wij aan onze hielen hebben, worden in de volksmond hielspoor genoemd. Echte hielspoor, verkalking van de peesplaat aan het hielbeen, komt eigenlijk maar zelden voor. Dat maakt dat de meeste behandelingen zonder resultaat zijn.

Herken je dit?

Je hebt last van hielspoor en hielpijn, je hebt al van alles geprobeerd maar niets helpt afdoende. Zoals:

  • Rust houden
  • Pijnstillers gebruiken
  • De pijnlijke plek koelen met ijs
  • Rekoefeningen voor de kuitspieren uitvoeren
  • Corrigeren van overpronatie door middel van het dragen van steunzolen
  • Een nachtspalk gebruiken
  • Een operatie ondergaan (dat wordt nog maar zeer weinig toegepast)
  • Een injectie met corticosteroïden (ontstekkingsremmers)
  • Siliconen zooltje onder de hiel (heelpad)
  • Ontlastend loopgips
  • Behandeling van triggerpoints
  • Massage
  • Dragen van goede (sport)schoenen met een stevige ondersteuning van de voetboog
  • Afvallen in het geval van overgewicht

Bovenstaande maatregelen zullen zeker helpen om de pijn te verminderen en lijken daarmee een oplossing voor het probleem.

Ik denkt hier anders over. 

Mijn visie is:

Om de klacht echt op te lossen, zul je op zoek moeten naar de oorzaak. En met enige uitleg kun je de oorzaak zelf vinden.

Bij deze klachten is onze huidige comfortschoen meestal de veroorzaker. De moderne schoen is zo geconstrueerd dat je vanzelf gaat afwikkelen. Dit afwikkelen gaat vanzelf omdat de hak onder de schoen ervoor zorgt dat onze hiel boven de tenen geplaatst is.

Dit voelt heel comfortabel aan maar het is gelijk ook de oorzaak van de klachten. Spieren die normaal zorgen voor een goede voetfunctie worden door de stand in de schoen niet of nauwelijks meer gebruikt en verkorten en/of verstijven.

Spieren die hierbij vooral geïrriteerd kan raken, zijn de voetzoolpees die de hak met de voorvoet verbindt en de kuitspier. Wat je niet snel zult verwachten is dat ook de bilspieren een negatieve invloed ondervinden.

Door het dragen van comfortschoeisel tillen we onze voet niet meer op maar strekken we het been. Hielklachten kunnen hiervan het uiteindelijke effect zijn.

Hielspoor kan bijvoorbeeld ontstaan bij langere wandelingen of intensieve sporten. Maar ook langdurig stilstaan met overstrekte knieën kan klachten geven door de langdurige spanning op de kuitspieren.

Nu je de oorzaak van de klacht kent, ligt de oplossing voor de hand: Herstel van de oorspronkelijk voetfunctie. Een beproefde aanpak daarvoor is mijn voetenwerk methode. Onder begeleiding ga je zelf aan de slag met gerichte bewegingen/oefeningen. Je bepaalt daardoor in grote mate zelf het succes van de methode

Snel en simpel een afspraak maken klik hier.