Mijn blog

wandelwol.nl

Last van kloven en huidbarsten?

Wat kan je er aan doen?

De Voetspecialist komt dit heel vaak tegen. Kloven en huidbarsten (en ook eelt) ontstaan door een slechte doorbloeding en een verkeerde drukverdeling op de voet. 

We zijn opzoek gegaan naar producten die verlichting kunnen geven. Want goed lopen (zonder pijn van gebarsten kloven) heeft invloed op herstel van onze voetklachten.

WandelWol heeft mooie producten, die zeker het proberen waard zijn om kloven en huidbarsten te behandelen. .
Let wel: Drukverdeling en doorbloeding verbeteren blijft daarbij ook ons advies. 

Gebruiksaanwijzing:
  • Bij gesprongen eelt eerst de droge huiddelen professioneel laten verwijderen of voorzichtig wegvijlen. Dit is noodzakelijk zodat de huid makkelijker kan sluiten en herstellen,
  • Ook een pakking kan bijdragen tot een sneller herstel. Smeer de kloof wat dikker in met WandelWol Zuivere Lanoline en dek dit af met plasticfolie voor 20 a 30 minuten. Daarna de folie verwijderen en de resterende lanoline inmasseren.
    Indien nodig dagelijks herhalen tot de kloof is hersteld.
  • Overdag kun je wandelwol gebruiken ter bescherming en tegen uitdroging.

De producten kun je rechtstreeks bij WandelWol bestellen via onderstaande linken. 

  1. WandelWol Zuivere lanoline herstelt, verzorgt en beschermt
  2. WandelWol Helende Creme met duindoorn-extract
  3. Wandelwol ter bescherming en uitdroging

opgezette voeten

Opgezette voeten en enkels?

De oplossing is simpel

KOM IN BEWEGING

Ons Lymphestelsel heeft beweging nodig om goed te kunnen functioneren.
Bij de huidige manier van lopen (van hak naar teen), wordt de kuitspier grotendeels stilgezet. Hierdoor is er geen meewerkende rol van de kuitspier en dus minder lymphe circulatie..

Hoe kan je dit weer in beweging brengen?

Voetje voor voetje

Wanneer je één voet schuin voor de ander zet dan til je been op en valt de voet met de tenen omlaag. Vervolgens zet je eerst je tenen en dan je voet neer. Deze beweging activeert de kuitspier op natuurlijk manier en zorgt voor een optimale doorbloeding en vochtafdrijving in je benen.

Hoe doe je dat?

Loop op je bloten voeten voetje ‘voor’ voetje achteruit en voel goed hoe je dat doet.
Dat zelfde doe je nu vooruit. Dat is even wennen, want, we zijn zo gewend geraakt aan afwikkelen. Nu dus van tenen naar hakken.

Complexer?

Opgezette voeten en enkels kunnen ook ontstaan vanuit een complexer geheel, wat wij noemen: een keten probleem. Wanneer de voetfunctie niet optimaal is dan kan het zijn dat bovenstaande ‘voetje voor voetje’ niet voldoende is, om het in beweging te krijgen.

Dan is het aan te bevelen een afspraak te maken voor ADIM voetenwerk. Je leert tijdens een consult hoe je je voeten moet afwikkelen, zodat je kuitspieren weer aan het werk gezet worden. Zoals het bedoeld is.

doorgezakte voet

Doorgezakte voet

Een doorgezakte voet is een voet waarvan de voetzool volledig op de grond rust, maar de enkel niet naar binnen rolt. Er is nauwelijks een voetholte aanwezig. Bij een doorgezakte voet zie je vaak dat de voorvoet veel breder is geworden en de kleine teen er een beetje bij hangt. 

Hoe herken je een doorgezakte voet?

  • Je bent een schoenmaat groter gaan kopen.
  • Druk op kleine teen.
  • Veel eelt in het midden van de voorvoet.
  • Gevoel op je botjes te lopen.

Wat te doen?

Er zijn twee mogelijkheden.
  • Oorzaak aanpakken: ADIM-voetenwerk.
  • Snelle oplossing: steunzool. Dit doet niets aan de oorzaak en zorgt voor een tijdelijke oplossing. Wanneer de voeten verder doorzakken, zullen nieuwe steunzolen aangemeten moeten worden. 

Maak hier een online afspraak

 

verzwikking

Verzwikking pijn

Symptomen:

  • Pijn langs de buitenzijde van het onderbeen.
  • Pijn buitenkant enkel.
  • Oedeem (zwelling) en verkleuring.
  • Beperkte buitenwaartse beweging van de voet bij gebogen knie

De meeste cliënten wijzen hun voet aan als oorzaak van de verzwikking pijn. Wij zien echter dat het ruimte geven aan het fibula kopje hier een belangrijke schakel is.

Wat kunnen wij doen

Door het fibula kopje te mobiliseren kan een verbeterde bloedcirculatie op gang komen. In combinatie met ADIM-voetenwerk kan er herstel plaats vinden.

Herkent u deze klachten? Maak een afspraak met Joyce Bogtman of Robin Captijn, beide zijn Voetspecialist.

Maak afspraak

Blotevoetenwandeling

Fitness, blessure en hardloopschoenen

In Australië begint het trainen op blote voeten populair te worden, zeker bij de jongeren onder de 35 jaar. Je ziet daar meer fitness-fanaten hun fitness schoenen thuis laten en de trainingen op blote voeten doen.
Een bijkomend voordeel is, dat ze daar een duidelijke afname van chronische blessureleed zien.

Voordelen van fitness op blote voeten

Niet meer ingesnoerd zitten in schoeisel.

  • Daarmee gaan er weer vele kleine spiertjes aan het werk, die in een schoen niet meer gewend zijn iets te doen.
  • Het verbetert de stabiliteit van je enkels en voeten.
  • Zonder kunstmatige demping van schoenen, wordt er weer een beroep gedaan op de essentiële kracht en veerkracht van de voetboog. Training maakt soepeler en sterker.
  • Door beter gebruik te maken van je kleine voetspieren, worden je kuitspieren actiever, waardoor de pompfunctie in de benen verbetert. Dit heeft positieve invloed op de lymfestroom en op het afvoeren van melkzuur en afvalstoffen.

Het trainen van de voetspieren staat in Nederland nog niet op het lijstje van de te trainen spieren. Wat ons betreft komt dat bovenaan te staan, omdat wij er van overtuigd zijn dat een topvorm-voet van belang is voor een topvorm-lichaam !

Beperkingen in de voet geeft verstoring verderop in de bewegingen in het lichaam. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in knie- en heupklachten.

Ons advies:
Zorg ook voor soepele en stabiele voeten en enkels, wanneer je je lijf traint.
blootvoets

Blootvoets in de winter

Tips bij blootvoets wandelen in de winter

Met een goede voorbereiding kan je prima op je blote voeten lopen in de winter of bij lage temperaturen. Koude voeten kunnen bij weinig koude ervaring het systeem wel eens ontregelen. Neem daarom deze tips in acht en bouw het blootsvoets wandelen in de winter langzaam op.

Tijdsregels volgens grondtemperatuur

Tot 4°C grondtemperatuur is het goed te doen om een half uur of langer blootsvoets te wandelen. Wordt de grondtemperatuur lager dan 4°C is het raadzaam om als onervaren winterloper blote-voeten-in-de-sneeuwniet langer dan 20 minuten op je blote voeten te lopen. Bij elke graad meer kan je makkelijk 5 minuten langer lopen en bij elke graad minder dan weer 5 minuten minder lang. Vanaf 0 °C en daaronder niet langer dan 5 minuten blootsvoets lopen.

Dit zijn richttijden

Als je begint met blootsvoets wandelen in de winter. Je zal zelf goed moeten blijven voelen wat haalbaar is, dat is voor iedereen anders. Misschien houd je het meteen al langer vol maar het kan ook zijn dat de aangegeven tijden jou te veel zijn bij de eerste keer. In alle gevallen geldt: luister naar je lichaam en stop met lopen op blote voeten wanneer je nog weinig gevoel hebt in je voeten.

Bij gevoelloze of branderige voeten, droog dan je voeten af en trek je sokken en schoenen aan. Niet flink gaan doen! Ook met schoenen aan kan je verder genieten van je wandeling.

Naarmate je vaker blootsvoets gaat lopen bij lage temperaturen, zullen je voeten de kou steeds beter zullen kunnen verwerken. De bloedsomloop wordt gestimuleerd en de interne kachel zal steeds sneller en beter in actie komen. Je zal dan ook langer op je bloten voeten kunnen blijven wandelen.

Als je de tijdsregels hanteert zal je zelfs in de sneeuw en op ijs kunnen lopen in de winter. Let op: vermijd plaatsen waar gestrooid is. Dit kan een erg branderig gevoel geven. Mocht je toch verrast worden door het strooizout, spoel dan zo snel mogelijk je voeten met lauw water.

Bescherm je voeten tegen de kou

Hier volgen nog een aantal tips om veilig en voorbereid in de winter blootsvoets te gaan wandelen.

  • Neem altijd sokken en schoenen mee.
  • Neem ook een klein handdoekje mee om voeten droog te maken voor je de schoenen aantrekt.
  • Gebruik lichte, soepele schoenen waarin je voeten nog voldoende vrijheid hebben. Door de beweging zullen je voeten sneller warm worden.
  • Je kunt je enkels warm houden door beenwarmers of afgeknipte sokken te dragen. Enkels worden snel koud en kunnen effect hebben op de interne warmte van de voeten.
  • Smeer je voeten en teenplooien eventueel in met kokosvet of vaseline. Dit zorgt er voor dat je huid soepel blijft (kou kan de huid uitdrogen) en de kou minder snel doordringt.
  • Ook na de wandeling nog een aantal dagen je voeten blijven insmeren.
  • Gebruik niet te warm water wanneer je na het wandelen je voeten wast. Lauw water is beter. Van (te) warm water gaan je voeten alleen maar meer uitdrogen.
  • Wat als je (toch)over je grens gaat?

Luister naar signalen van jouw lichaam.

Wat gebeurt er als je niet naar je lichaam luistert en over je grenzen gaat? We willen je niet afschrikken maar deze antwoorden laten zien dat het belangrijk is om goed voorbereid op pad te gaan.

Door uitdroging kunnen kloven in je huid ontstaan die ook nog eens kunnen openscheuren. Dat kan best pijnlijk zijn. Dit gebeurt vooral in de huidplooien. Smeer daarom vooral bij de huidplooien onder je tenen je voeten goed in met kokosvet of vaseline.
Wanneer je langer door loopt dan goed voor je is, kan je je licht in je hoofd gaan voelen. Droog dan meteen je voeten af en trek je sokken en schoenen aan.
Als je ECHT te ver bent gegaan, kan er koudvuur ontstaan. Dit kan blijvend letsel en verminkingen veroorzaken aan de voeten.

Blijf dus altijd goed luisteren naar jouw lichaam (en niet naar dat van een ander).

Nieuwsbrief december 2020

Afgelopen jaar

Mijn eigen praktijklocatie in Ede is sinds januari open. Prachtige plannen had ik, met deze nieuwe, ruime locatie. Helaas, vanaf 13 maart werd, door corona, alles anders. De begintijd was verwarrend, omdat niet duidelijk was wat ik wel en niet kon doen. Mijn eerste reactie vanuit paniek was: de agenda gaat dicht. Maar na een week realiseerde ik me dat dit besluit vanuit angst was ontstaan. Ik heb mijn agenda weer opengezet en heb het wel of niet nakomen van afspraken bij mijn cliënten neergelegd. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik de lockdown overleefd heb.


Welkom Joyce Bogtman

Mijn voetenwerkmethode wordt steeds bekender. Dat maakte dat in het westen op zoek ging naar een nieuwe collega. Via via kwam ik in contact met Joyce Bogtman, ik heb het gevoel dat zij de juiste kandidaat is om mijn werkzaamheden in het westen te ondersteunen. Elke maandag loopt ze met mij mee in de praktijk aan de Darwinstraat 9c in Ede. We zijn inmiddels drie maanden verder en haar ontwikkeling gaat zo goed dat we vanaf januari naast elkaar afspraken gaan plannen. Ze kan het alleen leren door het zelf te doen. Alle intake-afspraken doen we samen zodat iedereen de juiste diagnose krijgt. Voorlopig is Joyce alleen op maandag in Ede werkzaam.


Ronald Vreeling

In Wageningen ontmoette ik een osteopaat die op bijzondere wijze osteopathie in de praktijk brengt. Hij analyseert jouw verhaal om zo een duidelijk klachtenbeeld te krijgen. Hij oordeelt of veroordeelt niet snel en dat geeft mij een goed gevoel. Ik hoor alleen maar goede verhalen van cliënten, die bij hem geweest zijn. Osteopathie zoals het ook bedoeld is. Als je denkt, daar wil ook wel een keer kennis mee maken, dat kan. Het gaat om Ronald Vreeling.

Preventie oefeningen

Als je wel eens te maken hebt gehad met voetklachten dan was je maanden zoet om het op te lossen. Gaat het goed dan bedenk je niet dat je het ook moet onderhouden. Preventie betekent: pak de twee tennisballen leg ze even tussen de voeten en loop er weer eens mee. Dit is meestal voldoende.

Nieuwe ontdekking geeft nog beter resultaat.

Altijd blijf ik op zoek naar betere resultaten. Ik ontdekte dat er in de Franse podokinesiologie een speciale gewrichtsfrictie toegepast wordt. Daarbij worden een stalenstaaf en een hamer gebruikt. Ik dacht: ja zo kan het, maar het moet ook met meer aandacht kunnen. Inmiddels heb ik mijn manier ontwikkeld en er al vele cliënten mee kunnen behandelen. De lengteboog van de voet wordt vele male mobieler waardoor er een veel betere drukverdeling tussen de hak en de voervoet ontstaat. Meer vering vanuit de voet. Mijn cliënten ervaren direct een verandering. Herken jij dit? Maak dan een afspraak.

Blessurepreventie

Een sportblessure of andere blessure is vaak een gevolg van overbelasting. Je hebt een bepaalde beweging te vaak of met een te hoge intensiteit gemaakt, waardoor je je lichaam meer hebt belast dan het aan kan. Deze terugkerende blessure kan door een slecht fundament ontstaan. Tijdens een voetenwerktraject richten wij ons eerst op het fundament, om daarna de belastbaarheid van je lichaam te vergroten om een nieuwe blessure te voorkomen. Binnenkort wordt hier een video over gepubliceerd.

Dank voor de fijne samenwerkingen in 2020 !

Nieuwjaars wens

2020 is bijna vervlogen
2021 staat al reeds voor de deur
Een nieuw jaar met nieuwe dromen
Alles krijgt een nieuwe kleur
Veel geluk en vrede
Veel liefde voor elkaar
Aandacht voor de naaste
Het wordt een prachtig jaar!

Tot in 2021

Groet van Joyce en Robin

voetoperatie

Voetoperatie en pijn.

Complex Regionaal Pijn Syndroom (CRPS)

Complex regionaal pijnsyndroom (CRPS), voorheen posttraumatische of Südeckse dystrofie genoemd, is een chronische pijnaandoening die vaak ontstaat na letsel zoals een botbreuk of kneuzing. Normaal gezien geneest een letsel en verdwijnen pijnklachten, echter bij patiënten met CRPS zijn de pijnklachten vele malen erger en/of duren langer dan je normaal zou verwachten bij een dergelijke verwonding.
Daarnaast zijn er ook patiënten waar de klachten zonder duidelijke aanleiding beginnen.
De pijnklachten duiden voor zover bekend niet op weefselschade, maar worden veroorzaakt door een abnormale reactie op een eerdere verwonding. De ontregeling van het zenuwstelsel in combinatie met ontstekingsverschijnselen lijkt te leiden tot zenuwpijn.

Daarbij kan er sprake zijn van de volgende symptomen:

  • Veranderd gevoel en overgevoeligheid voor aanraking; bv een laken of deken over de voeten wordt niet goed verdragen of het douchewater over de huid voelt vervelend aan.
  • Veranderde temperatuur en huidskleur; bv warm en rode voeten of koud en paars.

Dit zijn allen vervelende complicatie na een letsel of voetoperatie.
Wij gaan op zoek naar mogelijke oorzaken van al deze klachten.

Mogelijke oorzaken:
  • Fascia verkleving
  • Zenuw- of bewegingsignaal verstoring door littekenweefsel
  • Inklemming van een zenuw
  • Verschoven gewricht in de voet
  • Verzuring van weefsel in de voet of onderbeen (ontstekingen van de huid)
magnesium

Magnesium gebruik en pijn

Magnesium suppletie en pijn

Let op:
Wanneer je, na een langdurig tekort aan magnesium, hoge doseringen (bv via de huid) neemt, kunnen er de volgende reacties zijn:
hoofdpijn, zenuwpijn, spierpijn en tintelingen.
Dit is een teken van lichamelijk zelfherstel en duurt gemiddeld een dag of vijf. Tijdens deze dagen zullen de klachten afnemen.
Is dit niet het geval, pas dan de dosering aan. 
Drink voldoende water zodat het lichaam de kans krijgt zich te ontdoen van afvalstoffen. 

Zoektocht voor het westen

Gevonden in....

Door meer bekendheid van de voetenwerk methode was ik op korte termijn in het westen op zoek naar een nieuwe collega! Ik ben via via in contact gekomen met Joyce Bogtman en heb het gevoel dat zij de juiste kandidaat is om mijn werkzaamheden in het westen te gaan ondersteunen. Maar eerst gaat zij wekelijks op maandag mee lopen in de praktijk aan de Darwinstraat 9c in Ede.

Wie is Joyce.

Ik ben Joyce en doe een opleidingstraject bij Robin om ook voet-specialist te worden. U kunt mij op maandag in Ede tegenkomen en af en toe op woensdag of donderdag in Roelofarendsveen.

Al zo lang ik me kan herinneren geïnteresseerd in de natuur, biologie en het menselijk lichaam. In 2003 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut. In mijn werk als fysiotherapeut raakte ik als snel gefrustreerd. Ik behandelde mensen met succes, maar na een tijd zag ik deze mensen weer terug met dezelfde klachten. Ik had toen al door dat de oorzaak van hun klacht was dat ze hun levensstijl niet aanpasten, maar ik had toen de tools en kennis niet om daar iets mee te doen.

Nu vele jaren later en vele opleidingen later, zie ik de verbanden tussen allerlei ziekten, klachten, aandoeningen en levensstijl, voeding, slaap, ademhaling, enzovoorts.

Het lichaam is een fantastisch apparaat, het is heel erg flexibel en kan ons, ondanks een slechte leefstijl, jaren en jaren in leven houden (al dan niet met lichamelijke ongemakken, klachten en ziektes)

In 2017 behaalde ik mijn diploma als orthomoleculair epigenetisch therapeut (voedingsdeskundige, eenvoudig gezegd) en sindsdien ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de invloed van voeding en leefstijl op het lichaam. Een veel holistischere kijk, dan ik tijdens de opleiding tot fysiotherapeut geleerd heb.

Ik ben er steeds meer achter gekomen dat we weer meer terug moeten naar de basis. De basis qua leefstijl, maar ook de basis van ons lichaam: je voeten. Via via ben ik in contact gekomen met Robin en zijn voetenwerk methode. Het is geweldig om te zien hoe alleen al de bewustwording van je voeten, je voeten sterker kan maken en hoe je met eenvoudige bewegingen je voeten weer natuurlijk kunt laten bewegen.

Wil jij weten wat ik nog meer te bieden heb zie website

 

coronavrirus

Coronavirus en weer open.

Beste Cliënt,

Corona / hygiëne Richtlijn

De volgende regels zijn door het RIVM opgesteld:

Heb je klachten van:
• Verkoudheid
• Hoesten
• Luchtwegklachten
• Koorts (>38 graden)

Als je op een van deze vier vragen positief antwoordt, dan kan ik je helaas niet ontvangen.